lyliannn.reismee.nl

Borneo, Malaysia

Hi Allemaal,

Inmiddels een aantal weken verder en ik ben nog steeds in Maleisië.

Ik heb vanaf Kuala Lumpur een vlucht genomen naar Kota Kinabalu wat in het Maleisische deel van Borneo ligt.

Ik ben hier inmiddels een week en in deze week heb ik heel wat natuur en wilde dieren gezien.

Zo heb ik een nachtje aan de rivier doorgebracht want in een natuurgebied ligt dicht bij Sandakan, aan de oostkant van Borneo.

Voordat ik hier naar toe ging heb ik de orangutangs een bezoekje gebracht in het rehabilitation centre. De zieke, gewonde of wees orangutangs worden hier heen gebracht om te herstellen en te leren overleven. Wanneer ze sterk genoeg zijn, zijn vrij om te gaan in de jungle. Ook zijn ze vrij om terug te komen want er is twee keer per dag eten voor de orangutangs vlakbij het centrum. Ook de wilde orangutangs komen daar af en toe heen om te eten. En ik had het geluk ze te mogen bewonderen.

De rivier waar ik daarna naar toe ben gegaan staat bekend om de dieren die in en rond de rivier leven. Zo mocht ik kennismaken met de krokodillen, olifantensporen, aapjes en heel veel vogels. Ik heb in totaal 3 boottrips gemaakt. De eerste was 's middags, tijdens deze boottrip heb ik alleen de snuit van een krokodil gezien. Een aantal prachtig gekleurde vogels en heel veel apen.

Er zijn drie verschillende soorten apen rond deze rivier. De meest interessante vond ik toch de neusaap, deze apen zien er heel vreemd uit omdat ze een grote neus hebben. En dat is best lelijk en lachwekkend.

Mijn tweede boottrip was in de avond, het was al donker dus we hadden een grote bouwlamp om de dieren te kunnen spotten.

Net voordat ik de boot in wilde stappen verscheen er een enorme krokodil naast de boot. Deze zwom even rond en verdween toen weer. Dat was best even schrikken!

Tijdens deze boottrip hebben we veel mooie vogels van dichtbij kunnen bekijken. Hoewel ze normaal gesproken weg zouden vliegen, slapen ze als het donker is.

En dan blijven ze heel rustig zitten.

Een welbekende vogel hier is de kingfisher. En zoals de naam al verraad is deze vogel een koning in vissen. Hij eet kleine visjes die hij door zijn goede ogen zo uit het water kan pikken. Geweldig om te zien!

Eenmaal terug in Kota Kinabalu heb ik een oud cultureel dorpje bezocht. Dit is een 'dorpje' waar ze de oudste culturen van Borneo laten zien. Er zijn huizen gemaakt van bamboo en er worden verschillende demonstraties gedaan. Ik heb hier geleerd om vuur te maken van bamboo. En ik heb geprobeerd om te leren bamboodansen. Geprobeerd inderdaad want dat is nog best lastig!

Ook heb ik rijstwijn geproefd, honing, rijstkoekjes en verse thee met een speciaal soort gember.

Vandaag ben ik opzoek gegaan naar de Raflessia flower. Dat is de grootste bloem op aarde en bloeit ongeveer een keer per jaar. Na vijf tot zeven dagen gaat de bloem dood en dan wordt ie pikzwart. De eerste dag als de bloem uit komt, schijnt hij nogal te kunnen stinken.

Deze bloem is erg gevoelig. Als je het aanraakt is hij de volgende dag zwart op de plaatst waar je het hebt aangeraakt en gaat ie langzaam dood.

Erg interessant, maar echt een functie heeft deze bloem van bijna 1 meter doorsnee niet.

Ik had geluk dat er twee bloemen in bloei stonden, ook was er een pikzwarte dode bloem. En een baby'tje op komst! Prachtig toch!

Morgen zal ik dan eindelijk Maleisië verlaten en ga ik Indonesië verkennen.

Warme groetjes vanuit Borneo!

Lylian

Reacties

Reacties

Mam

Inmiddels ook van je mooie foto's genoten, nu heb ik een beetje een verhaal bij al die plaatjes! Ik geniet met je mee! ( ben onderhand wel jaloers op al die ervaringen die je op doet;-))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!