lyliannn.reismee.nl

Uda Walawe, Haputale en Nuwara Eliya

Hoi allemaal in het koude Nederland!

Na een lange week ziek flink ziek geweest te zijn. Ben ik nu weer aan de beterende hand en eindelijk verder aan het reizen.

Tijdens mijn ziekteweek, wat waarschijnlijk te maken had met het voedsel en vooral de hygiënische omstandigheden waarin het bereid werd, ben ik op dezelfde plek gebleven. Hier heb ik in totaal 12 dagen door gebracht. Ondertussen deed ik vrijwilligerswerk in dit hostel zodat ik wat kosten bespaarde. Ik kreeg hierbij namelijk (onhygiënische) kost en inwoning gratis.

Een aantal Fransen die ik in Negombo had ontmoet en toevallig in hetzelfde hostel kwamen hebben gelukkig erg goed voor me gezorgd. Ze zijn voor me naar de apotheek geweest en maakten appelmoes en worteltjes voor me.

Ook de andere mensen in het hostel kwamen iedere dag naar me toe om te vragen hoe het ging en of ze wat voor me konden doen.

Een aantal antibioticapillen, paracetamol, kleidrank, loperamide en spirtiuele therapiën verder voel ik me gelukkig weer aardig goed en heb ik weer energie voor 10.

Ik heb de warme prachtige stranden verlaten en ben de bergen in gegaan. Eerst naar Uda Walawe om de olifanten te bekijken, dat was prachtig want ze stonden vlak naast de jeep, ook de waterbuffels waren er in overvloed, soms zie je enkel het hoofd van deze beesten boven het water uitkomen.

Vanaf Uda Walawe was ik onderweg naar Ella, samen met een aantal anderen die ik ontmoet had. We hadden een omweg genomen met de bus zodat we vanaf Haputale naar Ella met de trein konden. Dat schijnt namelijk een prachtige rit te zijn door de bergen. Echter toen we om 5 uur in Haputalle aankwamen waar het regende, koud en mistig was, besloten we een nachtje hier te blijven. En zoals iedere keer wanneer ik opzoek ben naar een slaapplek staat er plotseling iemand voor me die een goede deal heeft. We kwamen terecht bij een familie waar we een kamer met 5 personen deelden en dat kostte ons 1,30 € per persoon. Dat is de goedkoopste overnachting tot nu toe.

Geen luxe helaas, een badkamer met een gat in de grond als toilet en een emmertje water ernaast. En het was koud. Ik kon het met 14 graden, regen en de wind niet warm krijgen. (Ik weet dat 14 graden niets voorstelt vergeleken met Nederland nu)

Het was toch wel een bijzondere ervaring omdat dit precies is hoe deze mensen leven. De familie was erg lief en behulpzaam.

De volgende dag waren mijn plannen gewijzigd. Het was mistig dus de treinreis was de moeite niet waard en bovendien was het slecht weer in Ella. Ik heb daarom besloten om naar Nuwara Eliya te gaan waar theeplantages, watervallen en mooie wandelroutes zijn.

En uiteindelijk was deze treinreis ook prachtig. Ik kon kilometers ver kijken toen de mist eenmaal verdwenen was. Ik zag de prachtige bergen, theeplantages en watervallen. De trein kwam langs het hoogste treinstation van Sri Lanka wat zich op 1900 meter hoogte bevindt.

Eenmaal in Nuwara Eliya werd me direct verteld dat ik voor mijn budget geen slaapplek zou vinden. Maar ik geef natuurlijk niet op, na even rond te hebben gelopen stond er plots weer een mannetje voor mijn neus met een goede deal. Hoppa!

Het is toeristisch hier in Nuwara Eliya. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat eind 1700 de Engelsen hier gekomen zijn en het dorp een wat Engelse stijl gegeven hebben. Ook de theeplantages zijn te danken aan hun. Ze vonden het nodig op flink wat bossen te kappen in de bergen zodat ze thee konden planten. Veel thee. Want dat vinden ze blijkbaar lekker.

Ik ben ze dankbaar want dit maakt het uitzicht prachtig.

Ook hebben ze hier paardenraces en een golfbaan, wat erg ongewoon is voor Sri Lanka.

Vandaag ben ik natuurlijk naar een theefabriek geweest. Dat was interessant en ik weet nu alle details over de productie van mijn kopje thee. Ook heb ik zelf natuurlijk wat thee geplukt, dat ligt nu in de vensterbank want het heeft 12,5 uur nodig om te drogen. Morgen avond heb ik hopelijk mijn kopje eigen geplukte thee!

Ik heb morgen weer een druk programma want ik ga om 5 uur in de ochtend weg om natuur parken te bezoeken waar ik urenlang kan wandelen in de mooie natuur van Sri Lanka.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes

Reacties

Reacties

pa

Goed bezig schat. Blij te lezen dat je weer beter bent.

Murèl

Leuk geschreven Lyl, wat een prachtige dingen beleef je daar. Ik ben ontzettend jaloers!! xx

Gerda

Vervelend dat je ziek was.... maar fijn dat er goed voor je werd gezorgd. En dat je nu weer beter bent en verder kunt reizen. Wat een verschil met hier, die badkamer met een gat in de gond!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!