lyliannn.reismee.nl

Oost west, thuis best

Hoi Allemaal,

Inmiddels ben ik weer thuis, maar ik wilde mijn laatste verhaal over Indonesië nog graag met jullie delen.

Deze laatste week was namelijk ontzettend fijn. Ik heb vanaf de eerste dag veel gedaan en dat begon in Ubud. Dit is een plaats dat bekend staat om de rijstvelden. Die heb ik natuurlijk ook direct de dag na aankomst bekeken!
Prachtig om te zien al die rijstterrassen. En als je erachter komt hoeveel werk het is om een beetje rijst op je bordje te krijgen dan smaakt het voortaan nog net iets lekkerder.

Helaas waren er ook een aantal rijstvelden die verlaten zijn. Waar ooit rijst gepland is en de plantjes er inmiddels niet zo fleurig meer bijhangen komt vaak ook door het toerisme. De boeren switchen van carrière door een hostel te beginnen en vergeten hun rijstvelden. Maar gelukkig is er nog genoeg rijst voor ons allemaal!

Op mijn lijstje stond een aantal dingen. Zo wilde ik graag een vulkaan beklimmen. Ik had al gehoord dat er een vulkaan was op bali, en dat heb ik direct nagevraagd. Diezelfde nacht was ik onderweg.
Het was een behoorlijke klim midden in de nacht en door alle steentjes kon je makkelijk uitglijden. Het werd steeds zwaarder maar het uitzicht werd steeds mooier. Op de top van de vulkaan was het prachtig. Ik zag een deken van wolken en daarachter kwam de vroege ochtendzon tevoorschijn.
Vanaf de vulkaan kon ik heel ver kijken. Over het water zag ik Lombok in de verte. De gids vertelde dat de laatste uitbarsting in 2000 was en dat ik 1993 het stadje Batur verdwenen is door een uitbarsting van de vulkaan. Daar heeft de vulkaan ook zijn naam aan te danken.

De dag erna ben ik met de boot naar de Gili Eilanden gegaan. Ik ben op Gili Trawangan terecht gekomen en heb hier lekker genoten van het witte strand en blauwe water.
Samen met twee andere Nederlands die ik had ontmoet ben ik nog een dagje naar Lombok geweest omdat daar een ceremonie zou zijn. Voor de lokale mensen was deze ceremonie een reden om met de boot naar hun eiland Lombok te gaan. Eenmaal aangekomen was het vooral een erg chaotische bijeenkomst en begrepen we weinig van de activiteiten die ze deden.

De laatste dag op Gili Trawangan heb ik een ochtendje gesnorkeld rondom de andere Gili eilanden. Dat was het mooiste wat ik heb gezien! De onderwaterwereld is onverstelbaar mooi en rijk gekleurd. Met de grote schildpadden en gekleurde vissen om me heen kreeg ik het gevoel alsof ik midden in een film zat.

Ik heb een geweldige reis gehad en er is natuurlijk nog veel meer te zien. Als je ziet hoe mensen in Azië omgaan met de verschillende culturen die er zijn, hoe blij alle mensen zijn terwijl ze niets bezitten, hoe vrij je je kunt voelen en hoe openhartig de mensen zijn. En vooral, hoe mooi de natuur kan zijn! Veel mensen kunnen wat van ze leren door bijvoorbeeld te zien hoe ze van een probleem niets maken in plaats van niets een probleem.

Ik zit de komende tijd nog na te genieten en te dromen over mijn volgende reis.

Reacties

Reacties

Mam

Mooi dat je weer thuis bent!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!